کد مطلب:552
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:33
منظور از پيروزي دين حق كه در قرآن از آن سخن به ميان آمده است، چه نوع پيروزي است و آيا تحقق يافته است؟
مفسّران سه تفسير براي آن ذكر كردهاند.
1 ـ پيروزي منطقي؛ يعني با مقايسة اسلام با آئينهاي ديگر كه غالباً آميخته با خرافات شده، پيروزي منطق مستدلّ آن بر ساير منطقها آشكار است.
طرفداران اين تفسير معتقدند هرگاه توحيد خالص اسلامي را با انواع توحيدهاي آميخته با شرك، و يا شرك خالص، مقايسه كنيم برتري مكتب اسلام بر ساير مكاتب روشن ميشود، همچنين مباحث ديگر. اين وعدة الهي جامة عمل به خود پوشيده است؛ حتّي مقايسة شعار اذان كه شعاري گويا و تكاندهنده است با شعار ناقوس و بي شعاري بسياري از اديان، روشنگر اين پيروزي منطقي است.
2 ـ منظور، پيروزي عملي و غلبة خارجي بر ساير اديان است، منتها در يك مقياس منطقهاي نه جهاني و عمومي.
اين نيز تحقّق يافته؛ چرا كه اسلام در عصر پيامبر (ص) بر شبه جزيرة عرب، و پس از آن بر بخش عظيم آبادي از جهان غلبه يافت و پيروان اديان و مذاهب ديگر در اين مناطق كه از ديوار چين ـ بلكه ماوراي ديوار چين ـ تا ساحل اقيانوس اطلس امتداد مييافت، غالباً در برابر اسلام سر تعظيم فرود آوردند. حتّي زماني كه سلطة حكومت اسلامي از اين نقاط برچيده شد باز اسلام به عنوان يك مكتب و آئين پابر جا در اين مناطق متوطّن گرديد.
3 ـ منظور، پيروزي و غلبة خارجي و عملي در سطح جهان و تمامي روي زمين است، كه شامل پيروزي فرهنگي، اقتصادي، و سياسي ميشود، و اين تفسير را جمعي از مفسّران اهل تسنّن علاوه بر مفسّران شيعه پذيرفتهاند.
مسلماً اين وعده تاكنون عملي نشده و تنها بر حكومت جهاني مهدي موعود منطبق ميگردد كه حكومت حق و عدالت همه جا را فراگيرد و اين آئين بر تمام آئينها در مقياس جهاني غلبه يابد.
و قرائني در دست داريم كه اولويّت تفسير سوم را بر تفاسير ديگر به ثبوت ميرساند؛زيرا
اوّلاً، غلبه و پيروزي كه از كلمة «ظهور» استفاده ميشود ظاهر در غلبة حسّي و عيني و خارجي است، نه غلبه ذهني و فكري، و لذا در هيچيك از مواردي كه از قرآن بر شمرديم «ظهور» به معني غلبه ذهني نيامده، بلكه اگر به آيات گذشته بازگرديم و دقّت كنيم ميبينيم در تمام اين موارد به معني غلبة عيني و خارجي است.
ثانياً، ذكر كلمة «كلّه» به عنوان تأكيد روشن ميكند كه غلبه، جنبة منطقهاي و محدود ندارد، بلكه شامل عموم اديان و مذاهب جهان ميشود و اين جز از طريق فراگيري و شمول اسلام نسبت به جهان ممكن نيست.
ثالثاً، رواياتي كه در تفسير آية فوق به ما رسيده، تفسير سوم را تقويت ميكند.
حكومت جهاني حضرت مهدي
حضرت آيت الله مكارم شيرازي
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.